De 4 stappen van de Evaluatiewijzer

De essentie van werken met de Relevant Gesprek® Evaluatiewijzer is dat evalueren méér is dan terugkijken: het is een leerproces waarmee je vooruitkomt. Een evaluatie krijgt pas waarde als de leerpunten je daadwerkelijk helpen om het de volgende keer beter te doen. Daarom heb je weinig aan losse meningen als “de participatie ging niet goed” of “er is niet geluisterd”. Zulke uitspraken blijven hangen in oordeel zonder context. Wat je nodig hebt, is inzicht in wat er precies gebeurde, waarom dat zo liep en welke keuzes daarin bepalend waren.

Op basis van onze ervaringen met de Relevant Gesprek® blauwdruk hebben we een evaluatieproces ontwikkeld dat structuur en richting geeft. Het maakt leerpunten concreet, onderbouwd en overdraagbaar naar toekomstige processen. Zo draagt evalueren niet alleen bij aan betere projecten, maar ook aan het ontwikkelen van een lerende organisatie.

Stap 1. Formuleren van de evaluatievraag

Je begint met het bepalen van de richting: wat wil je precies leren met deze evaluatie? Door een scherpe vraag te stellen maak je het leerdoel expliciet en voorkom je dat de evaluatie verzandt in losse opmerkingen of meningen.

Stap 2. Beschrijven

Je legt het proces feitelijk vast aan de hand van de stappen van de Relevant Gesprek® blauwdruk. Zo ontstaat er een gedeeld vertrekpunt: iedereen kijkt naar hetzelfde beeld van wat er is gebeurd. Dit voorkomt dat meningen of interpretaties de bovenhand krijgen zonder dat de feiten duidelijk zijn.

Stap 3. Beoordelen

Je verzamelt ervaringen, perspectieven en oordelen van betrokkenen. Deze weeg je aan de hand van kritieke succesfactoren, zodat je inzicht krijgt in waar het proces wel of niet aan voldeed. Dit geeft structuur en maakt de uitkomsten beter vergelijkbaar.

Stap 4. Reflecteren

Je trekt conclusies en legt verbanden tussen keuzes, aanpak en resultaten. Waarom werkte iets wel of juist niet? Welke patronen zie je terug? Hier vertaal je ervaringen naar concrete leerpunten die toepasbaar zijn in toekomstige trajecten.

Het resultaat is dat de leerpunten expliciet en overdraagbaar worden: van individu naar team, van project naar organisatie. Zo gaat evalueren niet alleen over wat goed of minder goed ging, maar vooral over begrijpen waarom iets werkte of niet werkte. Dát inzicht maakt verbeteren mogelijk en helpt bouwen aan een lerende organisatie.

Leer een participatieproces evalueren

Training & e-learning 'De 4 stappen van de Evaluatiewijzer'

In deze e-learning leer je hoe je een participatieproces gestructureerd evalueert. Niet alleen om terug te kijken, maar juist om vooruit te komen. Volg de lessen in de e-learning op het moment dat het jou uitkomt. En kies de bijhorende online live training die in jouw agenda past. Elke 8-10 weken organiseren we een online training voor je. Heb je vragen? Stel die dan in het online helpdesk.

Meer over de training & e-learning
Inclusief online live training, elke 8-10 weken