De kracht van de Participatievraag

In sleutel 2 van de methodiek Relevant Gesprek® formuleren we de participatievraag. Heel bewust kiezen we eerst voor het formuleren van de participatievraag en dan de publieksgroepen. Omdat we ervaren hebben dat je met de vraag in je achterhoofd veel beter kunt bepalen wie je wel of niet moet uitnodigen. Toch wordt deze stap vaak overgeslagen. Met als gevolg dat je mogelijk niet met de juiste mensen om tafel zit en niet ophaalt wat je nodig hebt. We laten je zien hoe je dat met het formuleren van een relevante participatievraag kunt voorkomen.  

1. De participatievraag stuurt het antwoord
Een participatiegesprek is bedoeld om input op te halen en verbinding te maken met de deelnemers. Die input heb je nodig voor je beleid of project. Door de participatievraag scherp te formuleren, bepaal je vooraf welke informatie je precies nodig hebt. De vraag stuurt het antwoord. Een vraag als: “Wat is een goede locatie voor een zonnepark?” stuurt op andere antwoorden dan “Wat zijn de criteria voor een goede locatie van een zonnepark?’. Het gaat erom dat je vooraf de vraag helder formuleert, zodat je ophaalt wat je nodig hebt. 

Soms is een vraag te groot om in één gesprek te beantwoorden. Dan knip je de vraag in meerdere deelvragen. Voor elke deelvraag kijk je dan opnieuw wie je nodig hebt om die vraag te beantwoorden.

2. De participatievraag selecteert het publiek
De participatievraag helpt je bij het ophalen van de juiste inhoud, maar ook met het bepalen van je publiek. Want wie heb je nodig om je participatievraag te beantwoorden? Met de participatievraag in je achterhoofd kun je heel scherp die keuzes maken. Wij gebruiken daarvoor de online Publieksanalyse, die je zelf ook kunt gebruiken. Doordat je de vraag scherp hebt, kun je ook andere doelgroepen dan de usuals suspects uitnodigen.

Gebruik de online Publieksanalyse

Op het moment dat je je participatievraag geformuleerd hebt, kun je met de Publieksanalyse bepalen wie je nodig hebt om die vraag te beantwoorden. Daarvoor gebruiken wij de gratis online Publieksanalyse. Maak er gebruik van.



Start de Publiekanalyse >>


Gratis en onbeperkt

Direct aan de slag met e-learning?

Wil je direct aan de slag met het formuleren van de participatievraag en het selecteren van de publieksgroepen? Met de e-learning ‘De 4 sleutels van een slimme participatieaanpak’ krijg je alles wat je nodig hebt. Je krijgt toegang tot kennis, online trainingen, de online helpdesk en het community forum waar je vragen kunt stellen.

Bestel de e-learning >>
Inclusief online training

Eerst kennismaken met de methodiek Relevant Gesprek®?

Meld je aan voor het gratis webinar Participeren kun je leren.  Je maakt kennis met de blauwdruk van een maatschappelijke dialoog met resultaat: de methodiek Relevant Gesprek®. De methodiek is toepasbaar op elk participatievraagstuk.