‘We willen graag zo snel mogelijk de communicatie opstarten richting de bewoners. Het heeft al veel te lang geduurd. We willen als resultaat een concrete communicatieboodschap.’ Dit was een van de verwachtingen waarmee we de gesprekken startten voor twee participatieaanpakken voor dezelfde gemeente. Twee herstructureringen, elk in samenwerking met een woningcorporatie.
Als partner in opleiding van de Relevant Gesprek® Academie ging ik in oktober 2024 samen met Elizabeth Westra van communicatie- en participatiebureau SIR met veel zin aan de slag. Op mijn lijf geschreven, want de dynamiek van participatie ken ik maar al te goed vanuit mijn jarenlange ervaring in wijk- en gebiedsgericht werken voor een corporatie en een gemeente.
Behoefte aan structuur
De eerste zin van dit artikel illustreert hoe in de praktijk vaak met participatie wordt omgegaan. Liefst snel aan de slag, er is druk van allerlei partijen en in de lange aanlooptijd zijn de neuzen elk een andere kant uit gaan staan. Onduidelijke communicatie, weerstand en/of angst zijn het gevolg. Het is ook nogal wat als je huis misschien gesloopt wordt. Het is als bestuurder soms ook erg lastig om knopen door te hakken met zoveel tegenstrijdige belangen in een politiek speelveld.
Gelukkig zag deze gemeente in dat ze geholpen kon zijn met een gestructureerde aanpak, de methodiek Relevant Gesprek®. Dat is zo tof, dat een organisatie zegt ‘ja, wij willen leren om zelf een goede participatieaanpak te maken. Hiermee kunnen en willen we verbeteren in participatie, zodat projecten voor alle partijen soepeler verlopen.’
De puzzel leggen
We maakten een aanpak via het Fasterclass-traject. Na een intake en veel achtergrondinformatie ‘op papier’ vulden wij alvast de ‘conceptversie’ van de aanpak in: op één A4-tje de overzichtelijke participatiematrix. Tijdens de Fasterclass live op locatie doorliepen we gestructureerd de vier sleutels van de Methodiek Relevant Gesprek®. Dit was voor alle betrokken collega’s bij gemeente en corporatie ontzettend verhelderend. Opeens passen puzzelstukjes in elkaar, blijken stukjes te missen, komen alle visies op tafel en is er ruimte voor een open gesprek met een helder doel voor ogen. SIR-collega Elizabeth en ik begeleidden deze gesprekken, wat helpt omdat wij neutraal zijn in de herstructureringsplannen en ‘frisse’ vragen kunnen stellen.
Bij één van de participatieaanpakken schoof de huurdersbelangenvereniging ook aan. Die werden hiermee echt serieus genomen. De relatie werd beter en positieve acties werden ingezet.
Communicatie volgt uit participatieaanpak
Uiteindelijk waren beide aanpakken binnen 6 weken klaar. Zowel de medewerkers bij de gemeente als bij beide corporaties waren er blij mee, positief verrast over de helderheid die de aanpak gaf. Zij hebben nu een heldere, stapsgewijze manier van werken op zak. Hiermee kunnen zij hun bestuurders ondersteunen en met één duidelijk verhaal naar betrokken bewoners, partners en andere stakeholders. Pas nu was het tijd om de communicatie in te richten en rolde de communicatieboodschappen voor de verschillende publieksgroepen zo uit de aanpak. Goed doordachte communicatie start pas als de participatieaanpak klaar is volgens de Methodiek Relevant Gesprek®.
Community Relevant Gesprek® Academie
Ben je nog geen lid van de Relevant Gesprek® Academie? En wil je meer weten over de Methodiek Relevant Gesprek®? Neem dan contact op via info@relevantgesprek.nl. Heb je een vraag aan Jessica? Je kunt Jessica benaderen via haar partnerpagina.
Auteur: Partner Jessica van Sluijs